Fysisk holdning

God og dårlig holdning?

Finnes det en riktig og en dårlig kroppsholdning? Dette har lenge vært et omdiskutert tema. Forskning har ikke påvist en direkte sammenheng mellom en fremoverlent holdning og smerte. Kroppen vet som regel selv i hvilke posisjoner den trives. For eksempel ved å være avslappet, med skuldrene rullet fremover. En overdreven militær/stolt holdning kan ofte resultere i stram og overspent muskulatur.

Når det er sagt, kan det være verdt å få vurdert kroppsholdningen hvis man allerede opplever plager. Eksempelvis kan en stilling hvor hodet er konstant hengende fremover gi uheldige belastninger for nakken, som igjen kan medføre smerter eller hodepine.

 

 

Optimal sittestilling?

For lang tid i en statisk posisjon er ikke ideelt - uansett hvor oppreist holdningen er. Ved fravær av bevegelse vil bindevev og kroppslige strukturer stivne til. Dette kan igjen potensielt gi stivhetsfølelse og smerter. Det er derfor viktig å variere arbeidsposisjoner samt inkludere strekkepauser jevnlig.

Pass på at ergonomien og skjermhøyden ved arbeidsstasjonen din er behagelig, slik at hodet og øynene kan jobbe uanstrengt. Deretter er det bare å bevege kroppen på stolen, sitt gjerne fremoverlent, reis deg opp, vugg, rull skuldrene tilbake - din neste stilling er din beste stilling! 

Holdningskorrigerende klær

Flere aktører markedsfører klær som de påstår vil gi deg "bedre" holdning. I beste fall vil slike konstruksjoner fungere som en påminnelse om å holde skuldrene bakover, om dette er målet.

 

Mest mulig bevegelse i rygg og skuldre vil være optimalt ved en kontorjobb;  holdningskorrigerende vester og trøyer vil dessverre bare avstive området ytterligere. 

 

For de aller fleste vil dette være bortkastede penger som ikke gir en reell forbedring.

Øvelser for bedre holdning?

Om målet er en oppreist kroppsholdning er den viktigste "øvelsen" bevissthet om leddplassering.  

Det skal dessuten mye til før svak eller stram muskulatur tvinger deg frem i en kronisk dårlig holdning. Dette gjelder de langt fleste, men det finnes unntak. 

Det er nok heller de repetative bevegelsene og den statiske belastningen foran dataskjermen som er kilden til smertene.

Øvelser som tøyer og styrker skulderegionen kan virke positivt ved å aktivere og øke bevisstgjøring om muskelbruk ved arbeid.

Styrketrening for ryggen er som regel alltid en god ide, ettersom arbeidskapasiteten og evnen til å tåle belastning øker.

Dynamiske øvelser hvor vi bøyer, strekker og roterer ryggraden kan motvirke rygg-, skulder- og nakkestivhet med smerter.

Individuelle øvelser blir vurdert og tilpasset av terapeut / trener.

 

 

Hodepine / nakkesmerter forårsaket av kontorjobb

Ofte vil statisk og fremoverlent kontorarbeid over tid kunne gi ugunstig belastning for nakken.

Det finnes mange øvelser for å bedre symptomene, men noe av det enkleste og mest effektive vi kan gjøre er faktisk å lage dobbelthake!

Riktig utført vil denne enkle øvelsen blant annet styrke den fremre nakkemuskulaturen og tøye ut den bakre. Dette kan motvirke mekanismene som forårsaker hodepine eller nakkesmerter.

Steg 1: Sitt på stolen og lag en “stolt” holdning. Dette gjør ryggraden nøytral og klar for øvelsen.

Steg 2: Hold blikket rett frem. Sett to fingre på haken og press den rett bakover slik at du får dobbelthake.

Steg 3. Samtidig som haken presses bakover, forsøker du å trekke hodet oppover mot taket.
Hold 1 sekund.

 

Prøv å gjør dette i serier på 10 repetisjoner, 2-3 ganger i løpet av dagen.

Mental holdning

Positiv mental holdning

I rollen som PT/coach fokuserer jeg på en positiv mental holdning.

Ved hjelp av fokussamtaler og kartlegging jobber vi sammen mot ditt mål ved å:

- Etablere vanen med å sette pris på det vi har i motsetning til det vi mangler.

- Legg merke til hva som er positivt i en situasjon i motsetning til det negative. Hvordan kan vi vokse på dette?

- Fokusere på løsninger fremfor problemer.

- Fjerne frykten for å feile. Erfaringene utenfor komfortsonen er der rommet for personlig vekst ligger.

Nysgjerrig på mental trening?

 

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale her.

Fysisk og mental trening